Chainbox

Dragonslair Dragons Lair & Airsoft Armoury

Introduktion

Dragons Lair er en af danmarks største detailforhandlere af bræt-, kort- og rollespil i den mere “nørdede” genre. Ejeren har siden 1995 haft det som sin vigtigste mission, at skabe gode oplevelse for nysgerrige i alle aldre, gennem salg af kvalitetsprodukter og arrangementer. Dragons Lair har skabt et imødekommende og venligt miljø for deres gæster, og gør meget ud af rådgivning.

Dragons Lair oplevede stor fremgang i 0’erne hvor især fantasy-genren fik et kæmpe boom med film som Ringenes Herre og Harry Potter for at nævne nogle af de meste kendte universer. Anno 2012 manglede Dragons Lair en professionel og tidssvarende tilstedeværelse på internettet – den nye, store markedsplads. Sammen med 1 eller 2 andre stor butiks kæder i Danmark, oplevede Dragons Lair at den traditionelle forretningsmodel var presset. Det var nemt for en entusiast at importere de populære produkter, og køre en webshop uden større driftsomkostninger. Samtidig blev det billigere og mere sikkert at få fragtet varer hjem fra udenlandske netbutikker.

Dragons Lair benytter økonomisystemet Microsoft Dynamics C5, og har fuld integration til kasseapperater i butikkerne via et POS-modul.

Det var derfor et centralt krav, at hjemmesiden havde fuld integration til det bagvedliggende økonomisystem for at sikre høj integritet i data.

Priser og tilgængelighed

Som B2C detailhandel med fysisk butik, er det vigtigt at priser og lager- og prisinformation er korrekte i alle salgskanaler. Typisk har man flere forskellige lagerlokationer, hvorfra produkter kan trækkes.

Når handlen består af flere salgskanaler, ofte fordelt på en række butikker, samt en eller flere webshops, kan lagerbeholdningen hurtigt ændre sig. Det kan føre til en situation, hvor en gennemført bestilling ikke kan imødekommes, med en dårlig købsoplevelse til følge. Det er derfor vigtigt, både at have styr på det aktuelle lager, men også en løbende opdateret information til rådighed.

Korrekt information til slutkunden er ofte relevant. Produkter som kan forudbestilles, er udsolgt men købt hjem eller som helt udgår med sidste salg, er eksempler på problemstillinger som skal håndteres i økonomisystemet, og afspejles på webshoppen.

Omni- og multichannel

I de seneste 10-15 år, har detailhandlere været under stigende pres, og behovet for at konsolidere sin position på markedet, og “fylde” så meget som muligt, er vigtigere end tidligere. Derfor er det vigtigt, at man kan oprette flere webshops, enten for at splitte sit sortiment og fokusere sin indsats, eller for at markedsføre et lignende sortiment til forskellige segmenter af kunder. Samtidig har forbrugernes stigende forventninger til, hvornår og hvordan de kan købe produkter, også gjort det nødvendigt at have data til rådighed på flere niveauer og i flere kanaler.

Løsningen

Med fokus på kerneværdierne ønskede Dragons Lair, at skabe et online univers som var nemt at bruge, informativt og trygt for kunden – præcis som butikkerne. Konkret havde Dragons Lair disse centrale behov:

Fuld integration til ERP-systemet C5
Integreret e-handel var et must, da flere butikker skulle dele pris- og lagerinformation med hjemmesiden. Et essentielt værktøj for effektiviteten, driften og kundeoplevelsen.

Høj tilgængelighed for kernebrugere
Dragons Lair havde forstået, at dem der handlede meget på hjemmesiden var forældre og bedsteforældre. Derfor skulle hjemmesiden være intuitiv. Der skulle være let og hurtig adgang til begyndervenlige og anbefalede produkter. Det skulle være nemt og hurtigt at gennemføre køb.

Specielle produkttyper
Dragons Lair havde behov for at kunne sælge især to specielle produkttyper: arrangementer og produktpakker. For arrangementer var det vigtigt at lageret var opdateret, da flere af de afholdte begivenheder havde skarpe deltagerbegrænsninger. Produktpakker var et essentielt værktøj til, at skabe det mersalg og den oplevelse, som butikkerne også tilbød.

Søgemaskineoptimering og generel brugervenlighed
Dragons Lair havde en klar SEO-strategi, og havde brug for en teknisk platform der kunne understøtte dette til topkaraktér. Samtidig var det vigtigt, at søgning og kategorisering af varer på hjemmesiden, var indbydende og intuitivt.

Derudover havde Dragons Lair et ønske om, at få en hjemmeside op hurtigt, og med fokus på at skabe mest mulig værdi med budgettet.

DragonsLair.dk

Det indledende projekt løb over ca. 3-4 måneder, og så var hjemmesiden klar til markedet. Projektet blev afviklet i flere mindre udviklingsfaser, hvor resultatet løbende blev afleveret og dokumenteret. Resultatet var, at der var fokus på værdiskabende udvikling, idéudveksling og implementation.

Med udgangspunkt i data fra økonomisystemet, er der blevet bygget en række funktioner til at understøtte brugervenlighed, information og tilgængelighed, bl.a.:

  • Lagerstatus for hver fysisk butik på produkterne.
  • Forudbestilling af nyheder og arrangementer.
  • Mulighed for at vise forventet ankomst for udsolgte produkter via C5.
  • Ordrer kommer direkte ned i C5 med angivelse af, hvilken butik ordren kan sendes fra.
  • Visuel angivning af tilbud og tydelige prisnedsættelser.

Derudover har hjemmesiden moderne facet-søgning, auto suggest, responsivt layout, moderne tekst-editor, Umbraco CMS, overskuelig mega-menu, og meget, meget mere…

Gange to!

Efter to år, besluttede Dragons Lair sig for at splitte en del af sit sortiment op på en ny hjemmeside. Dragons Lair havde forstået, at kundesegmentet der interesserede sig for hardball / airsoft, generelt havde færre interesse tilfælles med de øvrige kunder, og ville være nemmere at betjene på en separat hjemmeside. Således blev Airsoft Armoury født. Der blev i praksis lavet en kopi af Dragons Lairs forretningsløsning, så de væsentlige forretningsfunktioner var identiske. Det visuelle design og tema blev tilpasset produktsortimentet, og kunne redigeres af Dragons Lairs online stab. Der blev samtidig tilføjet en feature, som gjorde det muligt at afmærke produkter, som kun måtte sælges til myndige personer. Købte man sådan ét, skulle man ved checkout fortælle hvordan man ville aflevere sit ID.

Opstarten af dette projekt var særdeles effektiv, og udløste øjeblikkeligt en fordobling af trafikken til dette sortiment, med resulterende forøgelse af omsætningen.

Resultatet

Dragons Lair har i dag to hjemmesider som løbende opdateres med data fra deres økonomisystem MS Dynamics C5. Resultatet var en løbende årlig vækst i online-forretningen på 20-25%.