Chainbox

Fairpoint Partnerportal & indsalgsløsning

Introduktion

Fairpoint Holding ApS er moderselskab i en koncern med dattervirksomhederne Fairpoint & Degn ApS og Fairpoint Outdoors A/S.

Fairpoint & Degn ApS har agentur på en bred vifte af anerkendte tøjmærker, såsom; Henri Lloyd, Carl Gross, Gents Club og Duffel & Rums og har siden 2017 udviklet en produktion af herretøj under navnet 2BLIND2C. 2BLIND2C er siden vokset til at være repræsenteret i en lang række lande i hele Europa.

Fairpoint Outdoors A/S udvikler, fremstiller og sælger sportsfiskeriudstyr og har aktiviteter i hele Europa. Ud over egne mærker; Westin, Kinetic, Unique Flies og Move Mountains, er Fairpoint Outdoors eksklusiv distributør for Sage, Rio og Redington i Skandinavien.

Fælles for virksomhederne er at de benytter økonomisystemet Microsoft Dynamics C5. Økonomisystemet er i høj grad tilpasset forretninges arbejdsgange og har i tillæg flere ekstra-moduler installeret, herunder et centralt point of sale modul der bla. understøtter lager og vare-variant opsætningen.

Distributøren

Grossister/distributører er handelsvirksomheder der primært fungerer som bindeled mellem producent og forhandlere i et marked.

Over de senere år har større producenter og butikskæder i nogen grad overtaget grossist funktionen selv og detailleddet er løbende blevet udfordret af handel på nettet. Et modtræk en del distributører har foretaget, er at udvide eller opbygge egen-produktion. Egne varemærker sælges engros på lige vilkår med varesortimenter man har agentur på. Rollen som producent kan betyde der skal opbygges et netværk af under-distributører i markeder hvor man ikke selv er repræsenteret.

En stor del af salget for en distributør i tøjbranchen, foregår i en indsalgsperiode hvor sælgerene præsenterer de nye kollektioner for indkøbere fra detailbutikkerne. Ved indsalget sammensætter indkøberne et ønsket sortiment til egen butik udfra vareprøver og kataloger – en stor del indsalg foretages på messer.

En distributør disponerer indkøb/hjemtagelsen af kollektioner med udgangspunkt i indsalgsordrerne og forventningen til det suppleringssalg. Suppleringssalget opstår når en butik igennem en sæson løber tør for enkelte varenumre.

Typiske krav til distributørens e-handelsløsning.

  • Flerdimensionel prissætning.
  • Sortimentafgrænsning til kundesegmenter og/eller markeder.
  • Gennemsigtig og korrekt lagerstatus samt forventet leveringstid.

Det effektive lager

En grossist oplever ofte at forhandlere lægger ordrer med levering fordelt over en periode – en af årsagerne er at kunden i visse tilfælde ikke selv har lagerkapacitet i butikken til at modtage den fulde leverance i et tempi.

Kombineret med at grossisten selv modtager producenternes leverancer løbende, stiller det en række krav til lagersystemet for at få det bedste salg og den mindste lagerbinding.

Konkret – i det tilfælde at en ordre er lagt med levering ude i fremtiden og der løbende modtages varepartier over tid – skal den reservering der foretages når en ordre optages så vidt som muligt reserveres i den leverance der ligger tættest på den dato hvor ordren skal plukkes – dermed har distributøren mulighed for at eksekvere salg og levering med den mest effektive lagerbinding, hurtigste levering og det bedste salg lige nu.

Løsningen

Fairpoint & Degn har med agentur på flere større tøjbrands et varesortiment der omfatter mere end 100.000 varenumre. En mindre del varerne er i fast sortiment dvs. produceres løbende og kan hjemtages flere gange, men majoriteten er “en gangs” produktioner som dermed udgår når den sidste vare plukkes og sendes fra lageret.

Ved hver sæson introduceres nye kollektioner, det betyder at der hver måned fødes og pensioneres flere tusind varenumre hos Fairpoint & Degn.

Fairpoint Outdoors har omkring 20.000 varenumre og samme arbejdsgang med nye kollektioner løbende. En del varegrupper er dog i fast sortiment og gennemsnitsvaren har en længere levetid. Fairpoint Outdoors producerer og printer et flot fysisk katalog med alle varer (egne og agentur varer) til hver sæson.

Fairpoint kom til Chainbox med en drøm om at optimere ordre-optagelsen for interne og eksterne sælgere samt kunder. Indsalgsordrer blev optaget på fysiske ordreseddler og afleveret på kontoret, eller registret i excelark og sendt ind på mail. Suppleringsordrer blev typisk indtelefoneret løbende af forhandleren eller, på samme måde som indsalgsordrer, sendt ind på mail. I tillæg opstod løbende et større og større behov for at stille opdateret og udvidet varestamdata, i elektronisk format, til brug i kundernes egne webshops og økonomisystemer.

Arbejdsgangene resulterede i at der løbende var brug for manuel indtastning af ordrer til, samt mange eksporter af data fra, Fairpoints centrale økonomisystem.

Den ønskede løsning skulle understøtte sælgeren i et indsalg, hvor der som oftest er en travl indkøber på vej ud af døren mens der kommer en ny ind. Kunderne/forhandlerne skulle have adgang til opdaterede digitale vareinformationer og kunne handle til egne priser.

Et andet centralt behov for Fairpoint som grossist er præcisionen i disponibel beholdning samt korrekt information om fremtidige tilgang til Fairpoints lager på vareniveau.

Over en udviklingsperiode blev to typer af løsninger sat i søen til at servicere interne og eksterne brugere – en partnerportal og en sælgerportal.

Begge typer af løsninger understøtter de komplekse krav der er for en distributør.

  • Alle forretningsdata er forankret i ERP systemet.
  • Håndtering af stort og komplekst varesortiment med understøttelse af forskelligartede variant opsætninger.
  • Opdateret og korrekt lagerinformation baseret på forudsigelse beregnet udfra nuværende lagerstatus, reservation og fremtidige leveringer.
  • Prisberegning udfra en multidimensionel pris og rabatstruktur.
  • Ingen dobbeltvedligeholdelse af produktsortimenter & kundeinformationer

Fairpoints sælgerløsning

Det effektive sælgerværktøj til Fairpoints interne og eksterne sælgere der understøtter salgsprocesserne i indsalget/messesalget.

Nøgle koncepter

  • Kort vej fra oprettelse af nyt varenummer til salg.
  • Understøttelse af stregkodeskanning.
  • Bestilling med flere leveringer i en arbejdsgang.
  • Bestilling via variant-matriser.
  • Sortimentafgrænsning pr. indsalg.

Fairpoints partnerportal

Den effektive partnerportal til kunder, underdistributører og sælgere

Nøgle koncepterne

  • Responsiv moderne løsning til desktop, tablet og mobil.
  • Løsningen til selvbetjening og suppleringssalg for b2b kunder.
  • Multidimensionel prissætning – prisen er den samme som når ordre tastes i ERP.
  • Adgang til kontoudtog, åbne ordrer og genbestillinger med udgangspunkt i tidligere ordrer eller favoritlister.
  • Håndtering af afgrænset sortiment pr. kundesegment/kontonummer.
  • Adgang til download af produktstamdata i digitalt format.
  • Mulighed for sælger-betjening “log på som../skift konto til..”.

Resultatet

Det konkrete resultat af implementeringen er at 80% af ordrer nu optages direkte i online løsningerne og de planlagte succeskriterier er fuldt ud indfriet.