Google Maps Platform

Hvorfor skal du læse denne artikel?

Google ændrer deres forretningspolitik, og det har betydning for funktionalitet på din hjemmeside. Nærmere betegnet vil kortet på "Om os"-siden samt dine leveringsmetoder af typen "PaymentDelivery" (vælg pakkeshop) stoppe med at virke, hvis du ikke foretager dig noget. Ændringerne træder i kraft d. 11. juni.


Google har for nylig ændret deres brugs- og forretningspolitik omkring Google Maps, og lanceret det nye produkt Google Maps Platform.
Det kan du læse mere om her:

Introducing Google Maps Platform

Kort sagt samler de deres 18 forskellige API løsninger i tre nye: Kort (Maps), Ruter (Routes) og Steder (Places), samt opdaterer betalingsmodellen.

Indtil nu, har det været muligt at benytte API uden en konto, men det bliver ændret. Det betyder, at hver bruger af API'et, skal have sin egen konto, så der opstår et direkte forretningsled imellem Google og dig.

Vi anbefaler, at du straks foretage de nødvendige ændringer, da din "Find pakkeshop"-integration og dit eventuelle kort på "Om os"-sides fortsatte virkemåde vil bliver påvirket af dette.

Det er heldigvis ikke så svært - her er hvad du skal gøre:

1. Opret en Google Maps Platform konto og opsæt betalingsmetode

  • Besøg adressen: https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/
  • Klik "Get started" og følg opsætningsguiden. På første skærmbillede, behøver du kun vælge "Maps" API (se skærmbillede).
  • Klik dig igennem opsætning af projekt og betaler (hvis du ikke i forvejen har én).
  • Følg vejledningen, indtil du får din API-nøgle (se skærmbillede).

2. API-nøgle skal oprettes i din webshop.

Vejledning her, vil være afhængig af din webshop-version.

Version 4.x

  • Log på din Umbraco (domæne.dk/umbraco).
  • Gå til "DA"-noden.
  • Gå til fanen "Integration" (se skærmbillede).
  • Indtast din nye API nøgle under "Google Maps API Key".
  • Tryk Save and Publish (eller Gem og luk).
  • Gentag for alle relevante sprognoder.

Fejlfinding:

Hvis du ikke ser "Integration"-fanen under din DA-node, skal din løsning muligvis opdateres til seneste version (læs mere her: Opdatering til nyeste bugfix)

Version 3.1

For version 3 webshops, findes der ikke som standard et felt til at styre denne integration.

Dette felt kan vi tilføje som en tilpasning, der tager 1-2 timer at sætte op (samt eventuel udrulning til eksternt system).

Det er muligt at vi hardcoder din API-nøgle direkte ind i løsningen. Det er lidt hurtigere at gøre, men så vil man ikke kunne ændre den. Vi anbefaler det derfor ikke.

Hvis du har brug for mere hjælp

Chainbox hjælper gerne med denne opgave, jf. de normale betingelser.

Hvis vi skal sætte din Google betalingskonto op, skal vi dele en skærm med dig, hvor du skal indtaste betalingskortoplysninger.

Få nyheder om tiltag og følg med bag skærmen